1. Startsidan
  2. / Verksamheten
  3. / Aktieportföljen
  4. / Handelsbanken

Handelsbanken

Handelsbanken erbjuder privat- och företagskunder i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Storbritannien och Nederländerna finansiella tjänster av hög kvalitet. På sina hemmamarknader har banken lokal närvaro och landsomfattande kontorsnät.

Handelsbanken har ett decentraliserat arbetssätt där grundidén är att det samlade ansvaret för varje kund finns hos det lokala bankkontoret på den ort där kunden bor eller är verksam. Det möjliggör djupa och långsiktiga kundrelationer som kännetecknas av tillgänglighet, enkelhet och hög servicegrad. Kontoren gör lokalt anpassade prioriteringar av kundgrupper och produktområden. Bankens tjänsteutbud utvecklas för såväl de digitala plattformarna som för det lokala kundmötet, vilka kompletterar varandra. Genom ett konsekvent utövande av denna väl fungerande affärsmodell har Handelsbanken skapat en konkurrenskraftig lönsamhet, en stark finansiell ställning, hög kundnöjdhet och ledande marknadspositioner. Verksamheten växer internationellt genom att affärsmodellen etableras och utvecklas på utvalda marknader.

Banken drivs med långsiktigt stabila finanser, låg risktolerans, låga kostnader och med en strävan efter så god kapitaleffektivitet som möjligt. En uthålligt god förmåga att skapa värde för kunder, aktieägare, anställda och andra intressenter utgör centrala komponenter i Handelsbankens arbete att driva en modern och hållbar bank. Handelsbanken har under många år haft en branschledande position med avseende på kundnöjdhet, kreditförluster, kostnadseffektivitet och lönsamhet.

För mer information

Handelsbanken
Kungsträdgårdsgatan 2
106 70 Stockholm
Tel: 08-701 10 00

www.handelsbanken.se

Handelsbanken IR

Senast uppdaterad: 04 mar 2020