Essity
Verksamhet
Essity är ett ledande globalt hygien- och hälsobolag som utvecklar, tillverkar och säljer produkter och lösningar inom Personal Care (Baby Care, Feminine Care, Incontinence Products och Medical Solutions), Consumer Tissue och Professional Hygiene. Värde skapas genom att med fokus på kunder och konsumenters behov utveckla produkter och lösningar som ökar kund- och konsumentnyttan. Framgångsrika innovationer stärker Essitys varumärken och marknadspositioner. Essity arbetar med kontinuerliga effektivitetsförbättringar och med att växa lönsamma marknadspositioner samt förbättra eller lämna lågpresterande positioner för att uppnå lönsam tillväxt.
Innovationsprocessen har en central roll i Essitys strategi. Den baseras på omvärldstrender, kund och konsumentinsikter, ny teknologi och nya affärsmodeller. I processen tar Essity också hänsyn till hållbarhetsaspekter och produktsäkerhet. Essitys närvaro på både mogna marknader och tillväxtmarknader ger goda insikter om trender och behov.
Verksamheten är global med försäljning i cirka 150 länder. Produkterbjudandet ska öka kundernas välbefinnande och utgörs bland annat av toalett- och hushållspapper, servetter, inkontinensprodukter, mensskydd, barnblöjor, produkter inom sårvård, kompressionsbehandling och ortopedi samt professionell hygien. Försäljningen sker under egna varumärken samt även under detaljhandelns egna varumärken.
Essity har en stark varumärkesportfölj med globalt ledande varumärken som TENA och Tork samt andra varumärken som exempelvis Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Nosotras, Saba, Tempo, Vinda och Zewa. Bolaget har en stark position på flera tillväxtmarknader som till exempel Kina, Latinamerika, Östeuropa och Ryssland. Essity är sedan 2013 majoritetsägare i Vinda, ett av Kinas största hygienbolag.
Nyckeltal | 2017 | |
Resultat per aktie, kr | 11,56 | |
Utdelning per aktie, kr | 5,75 | |
Börskurs per 31 december, kr: | ||
A-aktien | 231,70 | |
B-aktien | 233,00 |